Inzicht

Nudging met matten voor gastvrijheid

Gastvrijheid of hospitality is het welkom laten voelen van de klant, gast of cliënt in een bedrijf. Als bedrijf kan dit op meerdere manier bereikt worden. Eén manier hiervan is nudging: het beïnvloeden van gedrag door een zetje in de goede richting te geven.

Het waarschijnlijk bekendste voorbeeld in Nederland hiervan is Holle Bolle Gijs in de Efteling. ‘Papier hier, papier hier’ is een welbekend geluid in het pretpark. Het is heel duidelijk waar de bezoekers hun papier moeten laten en het is voor kinderen zelfs leuk om zo afval te scheiden. Zeker ook vanwege het ‘dankjewel’ waarmee Holle Bolle Gijs reageert bij het deponeren van een stuk papieren afval; het figuur reageert zelfs op hun actie! Dit is de kern van nudging, op deze manier wordt gedrag positief en onbewust beïnvloed. Het is geen streng, wijzend vingertje.

Buiten zulk pro-sociaal gedrag ontlokken, kan nudging ook het welkome gevoel in een bedrijf versterken. Duidelijk communiceren waar de klant terecht kan voor zijn of haar behoefte, helpt bij zulke gastvrijheid.

Alles, van tekst tot plaatjes en van illustraties tot foto’s, kan gedrukt worden op een mat. In die zin is communicatie goed mogelijk met een mat. Maar daarnaast kan ook de matligging een toegevoegde waarde zijn voor de duidelijke communicatie en daarmee hospitality. Hieronder een aantal tips.

Tip 1: entree op laten vallen

Een al bestaand en vaker gebruikte vorm van dit idee, is de rode loper. Een rode loper bij een bioscoop of winkelcentrum communiceert waar de ingang is, valt meer op en straalt tegelijkertijd luxe uit (mits deze loper er nog mooi rood uitziet uiteraard). Zo zijn mensen sneller geneigd om het pand binnen te lopen.

Tip 2: doorgang benadrukken

Ook binnenin een ruimte is een loper, in het rood of in een andere kleur, geeft zo’n mat een heldere communicatie. De doorgang kan met de loper duidelijk aangegeven worden en leidt mensen dat pad te volgen. Zo kunnen mensen de uitgang mogelijk beter vinden of geeft het mensen een duwtje in de rug om eens een keer verder de winkel, het restaurant of een ander type pand in te lopen.

Tip 3: afdelingen etages verduidelijken

Bij een lift is ook zeker een mat een mooi communicatiemiddel, zeker gezien al onze matten rolstoelvriendelijk zijn. Naast dat duidelijk is waar de lift is, kan ook op de mat gecommuniceerd worden over de functies van elke etage. Denk aan dameskleding of herenkleding in een warenhuis, verschillende bedrijven in een groot kantoorgebouw of aan de afdelingen binnen een bedrijf. Als de mat groot genoeg is, kun je zelfs zo ver gaan om een plattegrond erop te plaatsen.

Tip 4: functies receptie communiceren

Matten bij een balie of receptie geven aan dat mensen daar naartoe moeten. Soms is deze onduidelijk te vinden of is de entree en entreehal zo groot, dat mensen twijfelen of ze wel echt bij die balie terecht kunnen. De matten kunnen in dit geval een rustige, laid back uitstraling hebben, denk hierbij aan een zwarte, bruine of donkergrijze mat. Deze valt qua mat niet zozeer op, maar qua ligging doet het bij bezoekers onbewust zijn werk. Al kan juist een bepaalde illustratie of bepaalde tekst de uitstraling nog een extra boost geven, zeker als het past bij de huisstijl. In sommige bedrijven is er één lange balie met meerdere functies op verschillende plekken. Denk aan in- of uitchecken en in- of uitleveren. Om deze verschillende functies te communiceren, geeft dit weer een heldere uitleg wat een mens moet doen om de juiste weg te volgen.

Tip 5: gezellig hoekje creëren

In sommige entreehallen zijn er ook ‘loze hoekjes’, hoekjes waarin niks staat en die gezelligheid nodig hebben. Dit is een mooie plek om gezelligheid te creëren. Een plant doet altijd goed, maar ook een groep stoelen kan zorgen voor een knus zitplekje dat tegelijkertijd functioneert als wachtruimte of rustplek. Om van de paar stoelen een eenheid te maken, kan een mat goed als tapijt functioneren.

Tip 6: hoge nood verhelpen

Als we het hebben over mensen helpen hen te leiden naar een pad dat hun behoefte goed kan vervullen, kunnen we ook letterlijk op het woord ‘behoefte’ ingaan en het hebben over de toiletten. Zeker in gevallen van hoge nood, is het snel kunnen vinden van deze ruimtes fijn. Matjes voor de toiletdeuren geeft meteen van een grote afstand duidelijk aan waar deze te vinden zijn. Het is helemaal een heldere boodschap, wanneer op deze matten een dames of heren icoon gedrukt is. Al kan er uiteraard voor vooruitstrevende uniseks toiletten ook een juist icoon geregeld worden.

En zo kunnen er voorbeelden blijven gegeven worden: waar is de nooddeur, waar is de kantine of waar is de vergaderzaal? Met een mat is dit simpel en gemakkelijk te communiceren. Zowel op een opvallende manier als op een terughoudende. Het fijne aan een mat op al deze locaties is dat meteen het vuil en vocht tegen worden gehouden zodat de rest van het pand er mooi schoon uit blijft zien. Zo’n uitstraling heeft ook zeker effect op de hospitality! En als de matten vaak genoeg worden gewassen, blijven de matten zelf ook mooi schoon.