Elis onthult ambitieuze klimaatdoelstellingen voor 2030

Elis, de marktleider in ‘circular services at work’, onthult vandaag de klimaatroutekaart en gerelateerde doelstellingen voor 2030, waarmee de inzet wordt onderstreept om bij te dragen aan een koolstofarme samenleving.

Onze doelstellingen

• -47.5%

Scope 1 & scope 2

• -28%

Scope 3

Scope 1 : al onze directe CO2-uitstoot gerelateerd aan aardgas of diesel.

Scope 2 : alle indirecte CO2-uitstoot gerelateerd aan elektriciteit.

Scope 3 : alle overige indirecte CO2-uitstoot (toeleveringsketen, vrachtvervoer, woon-werkverkeer, enz.). Wij maken deel uit van de Scope 3-uitstoot van onze klanten.

Voorbeelden van acties:

• Nog verder optimaliseren van ons energiegebruik in onze industriële wasserijen
  • Decarboniseer onze energie
  • Verminder de milieueffecten van onze logistieke vloot
  • Verbeter en optimaliseer onze operationele praktijken, met name op het gebied van textielbeheer
  • Verminder de milieueffecten van onze producten door te werken aan ontwerp, materiaalselectie of productiemethoden
  • Verminder de impact van ons vrachtvervoer en ondersteun onze medewerkers bij hun overgang naar meer verantwoorde woon-werkpraktijken

Van klimaatdoelstellingen tot duurzame diensten

Deze doelen zijn goedgekeurd door het Science Based Targets-initiative, een internationale referentie en een partnerschap tussen het Global Compact van de Verenigde Naties, het World Resources Institute (WRI), het  Carbon Disclosure Project (CDP) en het Wereld Natuur Fonds (WWF). Zij zijn volledig in overeenstemming met de doelstellingen van de Klimaatakkoorden van Parijs van 2015 om bij te dragen tot de beperking van de opwarming van de aarde tot minder dan 1,5 °C in vergelijking met de pre-industriële niveaus op scope 1 en 2, en ruim onder de 2 °C op scope 3.

Deze klimaatdoelstellingen markeren een nieuwe stap in de duurzaamheidsstrategie en klimaatacties van Elis. Elis Group werkt al vele jaren aan het verminderen van haar energieverbruik en CO2-uitstoot. In 2022 verminderde Elis de intensiteit van het thermische energieverbruik met 26% ten opzichte van 2010 in alle Europese wasserijen en bereikte en overtrof de doelstelling om de CO2-uitstoot (scopes 1 en 2) per kilogram geleverd textiel te verminderen met een reductie van 25% sinds 2010. Elis Group heeft ook de CO2-uitstoot in absolute termen met 17,5% verminderd tussen 2019 en 2022 (Scopes 1 en 2).

Deze doelstellingen vormen een aanvulling op de onlangs onthulde pay off van de groep:  "Het leveren van circulaire diensten op het werk voor veiligheid, hygiëne en comfort - overal, elke dag, op een duurzame manier"

Circulariteit is de kern van Elis' businessmodel. die gebaseerd is op het gebruik van een product in plaats van het verkopen van het product zelf (product as a service). Daarnaast werkt de Elis Group in het verlengde van de circulaire economie, zoals het repareren, hergebruiken, refurbishen of recyclen van producten om hun levensduur te verlengen en zo de materialen zo lang mogelijk in gebruik te houden.

De Elis Group is van mening dat het bedrijfsmodel van de circulaire economie een duurzame oplossing is om de huidige milieu-uitdagingen en de eindige grenzen van de planeet aan te pakken, voornamelijk door het verbruik van natuurlijke hulpbronnen te verminderen en producten langer in gebruik te houden.

De diensten van Elis zijn gepositioneerd als een duurzaam alternatief voor:

• De aankoop of het gebruik van producten: Door het gebruik ervan te maximaliseren, het optimaliseren van industriële reinigingsprocessen (water- en energieverbruik, enz.) en het repareren en hergebruiken van producten gedurende hun levenscyclus, biedt het product-as-a-service bedrijfsmodel een oplossing voor veelvoorkomende gebeurtenissen bij bedrijven. Een van deze gebeurtenissen is het teveel inzetten van textiel door veranderingen bij de klanten, zoals veranderingen in de maten van dragers, nieuwe en vertrekkende werknemers en nieuwe kleding- en productcollecties. Het gebruik van werkkleding die door Elis wordt onderhouden, zorgt bijvoorbeeld voor een vermindering van de uitstoot tot 37% in vergelijking met een aankoopoplossing en tot 48% vermindering van het waterverbruik.
  • Wegwerpproducten voor eenmalig gebruik: door herbruikbare oplossingen aan te bieden, vaak lokaal onderhouden, waardoor de lokale werkgelegenheid en economische ontwikkeling in de regio's worden ondersteund. Het gebruik van herbruikbare persoonlijke beschermingsmiddelen (PBM’s) in zorginstellingen vermindert bijvoorbeeld de uitstoot met 31% tot 62% in vergelijking met wegwerp PBM’s, afhankelijk van het werkelijke verbruik.

Deze alternatieven voor lineaire consumptiemodellen helpen ook om emissies te voorkomen en de uitstoot bij klanten van Elis te verlagen. De nieuwe doelstellingen van de Elis Group zullen een extra stap zijn om haar klanten te ondersteunen bij het bereiken van hun eigen doelstellingen.

Een bewuste stap voor de Elis Group

"Onze nieuwe klimaatdoelstellingen benadrukken onze ambitie, als marktleider, om een nog actievere rol te spelen bij het aanpakken van de klimaatnoodtoestand. Het zal een bron van aantrekkelijkheid en trots zijn voor onze medewerkers, die zich elke dag inzetten voor de uitvoering ervan en het behalen van onze doelen. We zijn ervan overtuigd dat deze strategie een duurzaam onderscheidend element zal zijn, waardoor Elis wordt gepositioneerd als een geloofwaardige, betrokken en langdurige partner voor onze klanten en prospects; dit zou ook verder bijdragen aan de winstgevende groei van Elis in de toekomst."

Xavier Martiré, Chairman of the Management Board of Elis

Roadmap

Om haar doelstellingen te behalen, heeft Elis een duidelijke roadmap en actieplan ontwikkeld:

• Met betrekking tot scope 1 en 2, die 28% van de CO2-uitstoot van de groep vertegenwoordigen, zal Elis:
    1. Het energieverbruik in de industriële wasserijen nog verder optimaliseren dankzij de implementatie van gevestigde energie-efficiënte oplossingen en experimentele innovaties;
    2. De energie koolstofvrij maken door middel van productie op locatie, overschakelen op alternatieve energiebronnen of het implementeren van nieuwe inkoopstrategieën;
    3. Verminder de milieu-impact van de logistieke vloot dankzij tools voor leveringsoptimalisatie, eco-driving-acties en vloottransitie.
  • Met betrekking tot scope 3, die 72% van de CO2-uitstoot vertegenwoordigt, zal Elis:
    1. Verbeteren en optimaliseren van operationele praktijken, met name op het gebied van textielbeheer;
    2. De milieu-impact van Elis' producten verminderen door te werken aan ontwerp, materiaalkeuze of productiewijzen;
    3. Verminder de impact van vracht en ondersteun werknemers bij hun overgang naar meer verantwoorde woon-werkverkeerpraktijken.

Dit ambitieuze plan geeft prioriteit aan effectieve CO2-reductie en financiële besparingen. Het wordt ondersteund door technologieën en benaderingen die al lang door de groep worden gebruikt. Wereldwijde betrokkenheid van de partners van Elis en een overgang van de economie naar een koolstofarme economie zullen echter van cruciaal belang zijn om ervoor te zorgen dat deze tegen 2030 wordt bereikt.

De Elis Group zal regelmatig intern en extern communiceren over haar voortgang om al haar medewerkers bij de reis te betrekken en al haar stakeholders transparant te informeren.

Roadmap