Facilitaire dienstverlening in de praktijk: studenten van Summa Collega krijgen les van Elis

Elis heeft de Europese aanbesteding voor milieubewuste, duurzame sanitaire voorzieningen bij het Summa College in Eindhoven gewonnen. Het bedrijf gaat de komende tien jaar producten en diensten aan de Eindhovense onderwijsinstelling leveren. Het bedrijf gaat tijdens praktijklessen ook haar expertise en ervaring met studenten delen.

Elis biedt het Summa College naast sanitaire producten en full-servicedienstverlening de komende jaren studenten de kans een kijkje te nemen in de keuken van het bedrijf. Maurice de Pee, Business Development Manager Facility van Elis: “Binnen onze organisatie hebben wij diverse stageplekken. Jaarlijks organiseren we een bedrijfsbezoek op een van de Elis-waslocaties, zodat studenten de servicedienstverlening van dichtbij kunnen ervaren.”

Voor leerlingen van de studierichting Facilitair van het Summa College is beheer van sanitaire voorzieningen een belangrijk onderdeel van het lesprogramma. Het bestaat uit de implementatie, het voorraadbeheer, full servicedienstverlening, voorkomen van storingen en defecten én het oplossen hiervan. Elis draagt een steentje bij aan het onderwijs. Paul Franssen, Business Development Manager Facility bij Elis: “We geven onder meer gastlessen aan het Summa waarbij de studenten onder ons toezicht de verantwoordelijkheid krijgen om zelf de facilitaire dienstverlening uit te voeren in de panden aan de Eindhovense Sterrenlaan. Ook krijgen ze toegang tot ons rapportagesysteem, zodat ze inzicht krijgen hoe een managementtool werkt.”

Duurzaamheid
Duurzaamheid staat hoog op de agenda bij het Summa College. Op de vraag in de aanbesteding ‘in welke mate invulling wordt gegeven aan het begrip duurzaamheid, circulariteit en circulariteit per product’ was Elis duidelijk. Het circulair businessmodel van Elis zorgt ervoor dat producten lang meegaan en dat deze na het einde van de levensduur na recycling mogelijk als nieuwe onderdelen ingezet worden. Verbruiksartikelen zijn van herbruikbare grondstoffen, afval wordt waar mogelijk gereduceerd en distributie vindt op een efficiënte en daardoor duurzame wijze plaats.

“Elis levert vanuit een centrale locatie in Veldhoven. De korte afstand zorgt ervoor dat de uitstoot van CO2 wordt gereduceerd, maar ook dat de regionale werkgelegenheid wordt gestimuleerd.”

Wouter Brecheisen Facilitair Manager

Elis en Summa zijn erg tevreden over de samenwerking. Inmiddels is de invoering afgerond waarbij alle toiletruimtes binnen het Summa geruisloos zijn overgegaan naar Elis. Arno Goedhart, directeur Summa College: “Elis denkt mee, is flexibel. De korte communicatielijnen zorgen voor een vlot proces.”

summa

Van links naar rechts, boven: Diana de Bruin (Summa), Arno Goedhart (Summa), Maurice de Pee (Elis); Onder: Paul Franssen (Elis), Leonie Willems (Summa), Wouter Brecheisen (Summa), Jan van Teeffelen (Summa)

Het Summa College is met 26 scholen (verdeeld over tien locaties in Eindhoven, Helmond, Veldhoven en Boxtel), circa 18.000 studenten en meer dan 300 opleidingen in verschillende leerwegen en op diverse niveaus de grootste instelling voor middelbaar beroepsonderwijs in Zuid-Nederland. Elis is een gerenommeerde internationale multi-service dienstverlener en levert oplossingen voor onder meer bedrijfs- en vloerhygiëne, poetsdoeken en cleanroomomgevingen. Het bedrijf is actief in 29 landen in Europa en Latijns-America.