Overslaan en naar de inhoud gaan
  • Oplossingen
  • Producten
  • Sectoren
  • Over Elis

Textielrecycling met partner Frankenhuis

Het textiel dat we inzetten, zo´n 740.000 stuk per jaar, willen we zo lang mogelijk mee laten gaan. We houden tijdens het ontwerp van een kledingstuk al rekening met een lange levenscyclus, waarbij het kledingstuk uitvoerig wordt getest voor gebruik in industriële wasprocessen en dusdanig ontworpen is dat het eenvoudig te repareren is. Hierdoor krijgt kleding een langere levensduur tijdens de gebruikersfase. Het doel? Komen tot circulaire textielproducten.

We recyclen textiel al jaren, bijvoorbeeld door van kleding lompen te maken. Maar we wilden meer. Daarom werken we sinds een aantal jaar achter de schermen aan de transitie naar textielrecycling.

Jean-Carlo Alves da Silva MVO Manager bij Elis

Met succes, sinds 2021 wordt een groot deel van het Elis textiel gerecycled bij Frankenhuis. "Door deze samenwerking tillen we recycling naar het volgende niveau." Met name voor de bedrijfskleding die Elis verhuurt, biedt dit uitkomst. "We weten, doordat we de kleding vaak zelf produceren, precies welke materialen erin zitten. Dankzij ons verhuur-met-onderhoud concept houden we zicht op de kleding en verzamelen we de kleding aan het einde van de levensduur. Als het kan repareren we, zo niet dan kunnen we onze afgedankte bedrijfskleding nu dus op een goede manier verder verwerken", licht Jean-Carlo toe.

Vezels

Grote hoeveelheden

Elis doet er alles aan om klanten kwalitatief hoogwaardig textiel te bieden. Daarnaast wordt de levensduur van bijvoorbeeld bedrijfskleding verlengd door reparatie. Maar desondanks komt er een moment waarop een kledingstuk niet meer gebruikt kan worden. Omdat Elis grote hoeveelheden textiel ter recycling aanbiedt (gemiddeld 200.000 kg per jaar), was een grote afzetmarkt een voorwaarde. Die is inmiddels gevonden.

Jean-Carlo vervolgt: "Samen met Frankenhuis hebben we twee toepassingen gevonden voor de verwerking van ons textiel op grote schaal. Aan de ene kant verwerken we het textiel mechanisch. Zo kan het gebruikt worden voor bijvoorbeeld isolatie voor in de automotive industrie. Aan de andere kant voert Frankenhuis proeven uit met nieuwe recyclingtechnieken, zoals chemische recycling."

Hier wordt het textiel van Elis voor gebruikt

• Recycling

Chemisch recycling

Katoen/polyester kledingstukken worden gebruikt voor chemische recycling. Hiermee onderzoeken we hoe kleding weer kleding kan worden, dat geschikt is voor de industrie.

• Picto_CSR_Biosfair-range

Mechanische recycling

B-jeans/acryl wordt gebruikt voor mechanische recycling. De vezels worden uit elkaar getrokken en in diverse nieuwe producten gebruikt zoals meubilair, tassen en schoenen.

• Workwear_Cyaan

T-shirts

T-shirts worden gebruikt als vulmateriaal in de automotive sector en gebruikt als isolatie in de bouw.

• Picto_wahing

Opsmeltproeven

Waszakken worden gebruikt voor opsmeltproeven.

• Acquisitions Icon

Hergebruik

Veel van de afgedankte kledingstukken en ander materiaal kan opnieuw worden ingezet en wordt hergebruikt bij onze klanten.

Gesloten kringloop

Zo kan op termijn wellicht van kleding weer kleding gemaakt worden. "Dat kan nu nog niet op de manier die we voor ogen hebben. Textiel wordt momenteel vooral mechanisch bewerkt. Het nadeel is kwaliteitsverlies door te korte vezels." Het resultaat is weliswaar een nieuw kledingstuk, maar met minder draagcomfort en/of een minder lange levensduur. "Daarom onderzoeken we, samen met Frankenhuis, of er andere opties zijn." Want Elis heeft een duidelijk doel voor ogen. "Ons ideaal plaatje? Een gesloten kringloop. Zover zijn we echter nog niet. Je hebt de hele keten nodig om tot zo´n circulair product te komen." aldus Jean-Carlo.

De MVO Manager ziet dat de klanten van Elis de focus op duurzaamheid waarderen. We merken dat steeds meer bedrijven hier bewust mee bezig zijn. Dit nemen we ook mee in het advies voor een kledingpakket. Het kan namelijk echt verschil maken of je voor pakket A of B gaat. Het ene materiaal is simpelweg eenvoudiger te recyclen dan het andere.

Duurzame oplossingen voor de wereld van morgen

Al met al is Jean-Carlo blij met de vruchtbare samenwerking met Frankenhuis. Die willen we zeker voortzetten . Door deze samenwerking kunnen we met onze textielstroom bijdragen aan duurzame oplossingen voor morgen.

Frankenhuis

Voor industriële recycling processen heb je volume nodig. Dankzij de grote volumes die o.a. Elis kan leveren, kunnen we naast mechanisch recyclen inmiddels ook katoen houdende textielsoorten chemisch recyclen. Zo zijn we altijd bezig met innoveren en de optimale inzet van gebruikt textiel. Doel? Hoogwaardige recycling van textiel.

Werner Pasop Frankenhuis

Duurzame meubels

Nadat het textiel vervezeld is bij Frankenhuis, kunnen deze vezels voor tal van nieuwe oplossingen gebruikt worden. Eén van deze oplossingen is het gebruik van de vezels voor de productie van nieuwe, duurzame meubels.

Meubels_textiel

Meer informatie? Neem vrijblijvend contact met ons op!

Bel me terug

Vul hieronder je gegevens in.

Contact formulier

Vul hieronder je gegevens in.

Eén van onze adviseurs neemt direct contact met je op.

Contactformulier

Vul hieronder jouw gegevens in.

Wij bellen je op werkdagen binnen 24 uur terug.