Overslaan en naar de inhoud gaan
  • Oplossingen
  • Producten
  • Sectoren
  • Over Elis

Van vuile poetsdoek naar een schoon en circulair wasproces

Wat kun je nog meer doen met vuil textiel dan alleen wassen? In onze Apeldoornse vestiging weten we hier wel raad mee. Ons primaire proces is gericht op het reinigen van textiel: het wassen, persen en drogen van poetsdoeken, absorptiematten en werkhandschoenen. Dat levert vervuild waswater op, rijk aan vet, oliën, oplosmiddelen en metaal uit de diverse industrieën. Hier hebben we in Apeldoorn een verantwoorde op - lossing voor bedacht. Zo filteren we in onze eigen waterzuivering het water zo schoon dat we het direct kunnen hergebruiken in ons wasproces.

Vanuit onze vestiging in Apeldoorn bedienen we de markt in Scandinavië, Groot-Brittannië, Duitsland, Polen, Frankrijk, de Benelux en Zwitserland met schoon gewassen poetsdoeken. En dat op een zo milieuvriendelijke en efficiënt mogelijke wijze. Want waar we schone producten brengen, nemen we vuile producten mee terug. Zo doen we er alles aan om onze ecologische voetafdruk zo klein mogelijk te houden. Geen gemakkelijke opgave als je bedenkt dat we voor ruim 10.000 klanten de vuile was doen.

Maatschappelijk verantwoorde wasserij

Onze klanten voor de herbruikbare poetsdoeken komen uit de automotive, de metaal-, onderhoud- en de grafische industrie. Om de verschillende typen vervuiling in het wasproces van elkaar gescheiden te houden, krijgen de doeken per industrietak een andere kleur. In Nederland is de vestiging van Elis in Apeldoorn de enige wasserij die poetsdoeken op deze maatschappelijk verantwoorde wijze reinigt. Dagelijks worden er in Apeldoorn 200.000 poetsdoeken gereinigd, waarbij het restproduct op jaarbasis goed is voor zo’n

Meten is weten

De poetsdoek van Elis is gemaakt van 85% gerecycled katoen en gaat gemiddeld 10 wasbeurten mee. Daarmee zijn onze doeken een duurzaam en logisch alternatief voor papier, dat gelijk na gebruik wordt weggegooid. Om te meten hoeveel impact de herbruikbare poetsdoek daadwerkelijk heeft op onze samenleving en wat we nog meer kunnen bijdragen aan een circulaire samenleving, hebben we een uitgebreide levenscyclusanalyse (LCA) laten uitvoeren naar onze poetsdoeken. Met deze LCA hebben we de impact kunnen meten die het gebruik van onze poetsdoek heeft op het milieu, in vergelijking met de papieren wegwerpdoek.

De impact van onze poetsdoeken

En impact hebben onze poetsdoeken zeker. Zo besparen we met één poetsdoek van Elis maar liefst vier meter papier! Daarmee is onze herbruikbare poetsdoek veel duurzamer dan een papieren variant. Niet alleen vanwege de kilometerslange afvalstroom aan papier, maar ook omdat we met onze herbruikbare poetsdoek tot 68% minder CO2 uitstoten dan de papieren doek. Bij de productie van papieren poetsdoeken wordt namelijk veel meer water en energie verbruikt. De cijfers liegen er niet om. Wil je als bedrijf in de industriële sector een bijdrage leveren aan een schonere wereld? Dan is onze herbruikbare poetsdoek een alternatief waarmee je het verschil kunt maken.

Afbeelding poetsdoek olie 2160 px 1215 px

Een herbruikbare poetsdoek is 66% duurzamer

• 68%

Minder CO2-uitstoot

• 85%

Minder vervuiling van oppervlaktewater

• 64%

Minder landverbruik

• 75%

Minder verzuring

• 62%

Minder verbruik van fossiele grondstoffen

Afvalwater uit onze waterzuivering is brandstof voor de cementindustrie

Waterzuivering

We zorgen niet alleen voor schone poetsdoeken, maar voor een compleet circulair wasproces. Onze wasserij in Apeldoorn is zodanig geoptimaliseerd dat we het water waarmee we wassen volledig kunnen zuiveren. Daarnaast kunnen we 94% van de afvalresten in de poetsdoeken eruit halen en recyclen. Maar wat doen we nu met al dat afvalwater? Voor een bedrijf met een groen wasproces, zoals Elis, is lozen op het riool geen optie. Sterker nog, we hebben in Apeldoorn geen aansluiting op het riool. In plaats daarvan wordt het vervuilde waswater hergebruikt. Spoelwater wordt direct ingezet om vuile doeken mee voor te wassen. Sterk vervuild waswater gaat naar onze waterzuivering. Hier wordt de vervuiling van het water gescheiden en is het waswater klaar voor een nieuwe ronde. We voegen alleen vers water toe, waar we water verliezen door het drogen. Hierdoor kunnen we de hoeveelheid water per kilogram wasgoed beperken tot 3 liter. In vergelijking met een gezinshuishouding, waar 12 tot 15 liter water per kilogram wasgoed wordt verbruikt, is dat extreem weinig.

Van afval naar een duurzaam product

Zelfs het retentaat, het afval uit onze eigen waterzuivering, wordt voor de volle 100% benut. In de cementindustrie wordt deze hoogcalorische substantie gebruikt als secundaire brandstof en wordt zelfs het overgebleven as gebruikt voor het eindproduct. Zo maken we in Apeldoorn van afval een duurzaam product dat ergens anders weer kan worden toegepast. Ook de vrijgekomen energie uit het wasproces en de waterzuivering wordt hergebruikt in onze eigen vestiging. Alle dampen die bij deze processen vrijkomen worden afgezogen en via onze thermische naverbrander op een temperatuur van meer dan 700°C gereinigd. Het overgrote gedeelte van al die warmte wordt teruggewonnen en hergebruikt om stoom op te wekken en het gebouw te verwarmen. Zo maken we de cirkel weer rond.

Afbeelding poetsdoek 2160 px 1215 px

Meer informatie? Neem vrijblijvend contact met ons op!

Bel me terug

Vul hieronder je gegevens in.

Contact formulier

Vul hieronder je gegevens in.

Eén van onze adviseurs neemt direct contact met je op.

Contactformulier

Vul hieronder jouw gegevens in.

Wij bellen je op werkdagen binnen 24 uur terug.