Elis Nederland lanceert eerste duurzaamheidsverslag

Elis Nederland heeft haar eerste duurzaamheidsverslag gelanceerd. Een 60 pagina’s tellend magazine vol met mooie, inspirerende verhalen. In het verslag is onder meer te lezen hoe Elis haar distributie optimaliseert, hoe milieuvriendelijk haar collecties zijn en hoe ze klanten helpt hun duurzame ambities waar te maken. Elis wil met Duurzaam Elis andere inspireren en haar klanten helpen hun duurzame doelstellingen waar te maken.

Elis heeft sinds haar ontstaan een circulair business model. Ze prefereert verhuur boven verkoop, stelt diensten boven producten en stimuleert gebruik boven bezit. Een business model dat nauw aansluit op de nieuwe duurzame en circulaire economie. “Met deze basis kunnen we als organisatie stellen dat we toekomstbestendig zijn. We hebben een goed fundament om op voort te bouwen en om de wereld voor de generaties na ons beter achter te laten.”, aldus Lars Kamphuis, Algemeen Directeur Elis Nederland.

Product as a Service

Welke dienst van Elis ook wordt afgenomen, het Product as a Service (PaaS) is circulair waarbij Elis grip heeft op het gehele proces. Als ketenregisseur is het mogelijk inzichtelijk te hebben waar een product zich bevindt, wat de levensduur is, uit welke samenstelling een product bestaat en is het mogelijk het product na levensduur op de best mogelijke wijze te refurbishen of te recyclen. Elis heeft inzicht in de complete supply chain

Jean-Carlo

Met partners uit de keten zetten we nauwe samenwerkingen op om de klant vandaag de dag te kunnen ontzorgen, de wereld van morgen duurzamer te maken en in de toekomst nieuwe initiatieven te ontplooien

Jean-Carlo Alves da Silva MVO Manager bij Elis Nederland

De vele facetten van duurzaamheid

Verduurzaming in het wasproces, logistiek en productontwikkeling zijn belangrijke stappen voor Elis. Maar ook thema’s als vitaliteit en werkgeluk krijgen volop de aandacht, net zoals inclusiviteit. Een gezonde werkomgeving en werkbalans, waarin medewerkers eigen verantwoordelijkheden hebben. Elis’ medewerkers vormen een goede afspiegeling van de maatschappij, waarbij iedereen een kans krijgt. Of je nu vrouw of man bent, met carrière ambities en/of met een afstand tot de arbeidsmarkt, met een Nederlandse, Zweedse, Poolse, Turkse of Oekraïense achtergrond, of je nu in de productie of op kantoor werkt, en of je nu medewerker of manager bent.

Gerecycled papier

Het 60 pagina’s tellende magazine is slechts in een kleine oplage gedrukt op gerecycled papier. De voorkeur van Elis gaat uit naar de digitale versie. Voor diegene die graag een exemplaar wil vasthouden kan een gedrukt exemplaar besteld worden via de website. Daarnaast worden mensen aangemoedigd om het gedrukte exemplaar door te geven. Zo kunnen veel mensen geïnspireerd raken, zonder onnodig veel grondstoffen te gebruiken.

Over Elis

Elis is een internationale multi-service dienstverlener die oplossingen biedt op het gebied van textiel, hygiëne en facilitaire diensten. Elis is actief in Europa en Latijns-Amerika en is marktleider in de meeste landen waarin zij actief is. In totaal heeft Elis 45.000 professionals lokaal in dienst op 440 productie- en servicecentra in 29 landen. Elis werkt voor organisaties van alle groottes en in alle sectoren en biedt de volgende diensten: bedrijfskleding, sanitaire bedrijfshygiëne, vloerhygiëne, industriële poetsdoekencleanroom oplossingen en ongediertebestrijding. Elis staat genoteerd op de Euronext beurs van Parijs.